Rabu, 6 Mei 2015

Wime NanoSmart Watch ni famous ke sebab bila masuk ipmart je ada benda alah ni yang penting bagus ke kalau bagus boleh cuba

Aku sebenarnya dah 2 tahun rasa kalau masuk ipmart je mesti Wime NanoSmart Watch ni ada sebagai dia punya best seller. Cuma korang pergi ipmart ni tak caya..

Wime NanoSmart Watch / Mobile Phone - Bluetooth pair with All Smartphones (Black, Wime Warranty)
Apa yang aku hairan adakah famous atau bahasa Melayunya terkenal ke jam tangan pintar bajet ni? Aku cakap bajet tu sebab memang bajet tengok harga pun dah tahu iaitu RM 211. Jam tangan pintar lain harga paling murah pun RM 500 jugak(macam Pebble Smart Watch) dan kalau yang Samsung punya smart watch tu memang ribu la..heheeheh..Apple punya yang nak keluar ni lagi beribu riban adalah dalam RM 4000! Paling mahal RM 20 000 lebih iaitu versi iWatch yang premium(kata peminat syarikat buah ni). What a waste just for a so called watch. Tak adalah pintar mana pun iWatch ni standard lebih kurang Wime NanoSmart Watch ni je..cuma dia pakai sistem operasi yang dikeluarkan oleh Apple

Aku bukan anti dengan teknologi jam pintar ni cuma kalau ada smart watch yang murah yang boleh buat fungsi yang lebih kurang sama belilah yang murah. Aku dulu pun ada jam pintar Pebble tapi dah jual sebab nak guna duit. Aku beli dulu RM 500 je tapi fungsi dia memang canggih boleh buat macam-macam(kalau reti teknikal sikit) dan lebih canggih dari segi fungsi jika nak dibandingkan dengan jam yang beribu riban tu. Jam yang beribu riban tu sebab dia ada color je yang mahal tu lepas tu sebab salut ngan mas/permata(kejadahnya salut ngan menatang tu).

Jadi masa sebelum aku beli Pebble smart watch tu Wime ni ada dah tapi aku tak beli Wime. Samsung pun ada dah, Samsung Gear Fit, Samsung Gear(1/2), Samsung Gear Live, LG Smart Watch dan macam-macam tapi masa ni smart watch yang guna Android Wear(sistem operasi daripada Google) belum ada lagi kalau dah ada aku tak angkat jugak sebab membazir je fungsi pun tak ada canggih mana setakat bolrh terima notification gitu je..

Tapi kenapa aku beli Pebble, sebab Pebble ni canggih, simple, menarik, banyak fungsi yang berguna dan macam-macam korang boleh buat dan jam tangan pintar lain tak boleh buat. Sebenarnya jam tangan pintar tu belum pintar mana pun jadi bagi aku tak payahlah berusaha nak pintarkan jam tu yang mana bukannya pintar mana pun.

Pebble ni lain. Pebble bukan ingin menjadi pintar seperti macam-macam yang jam lain ingin buat tetapi hanyalah ingin menjadi jam extension ataupun jam pembantu kepada telefon pintar. Inilah sepatutnya konsep yang perlu difahami oleh setiap pengeluar jam tangan pintar. Buat apa letak skrin cantik-cantik dan boleh letak wallpaper sebab apa guna letal wallpaper cantik2 kat situ ada benefit ke selain daripada menyebabkan harga jadi mahal.Pastu pulak letak tracker fitness yang claim setaraf dengan dedicated tracker fitness yang khusus padahal haprak . Pastu letak kamera, letak pemain music, dan macam2 buat apa dowhhh...smart phone kan ada kalau nak ambik gambar guna smart phone jelah begitu jugak pemain music tu. Fungsi nampak gempak tapi tak praktikal. Sape yang nak ambik gambar guna jam yang gambarnya buruk tu? Masalah sekarangnya adalah smart watch tu kena ada dekat telefon pintar so buat apa kalau dah ada smart phone lepas tu nak tangkap gambar guna jam? Lainlah kalau jam tu semua fungsi telefon boleh buat dan tak payah sambungkan dengan telefon pintar. Pasal pemain musik jugak macam tu gak. Tu lah aku cakap kalau teknologi belum betul-betul matang tak usahla buat fungsi macam tu. Tapi sekarang banyak dah syarikat yang nak buat standalone smart watch yang mana claim boleh berfungsi macam telefon tapi tak usahla bohong tak akan sama pengalaman dan kesenangan menaip contohnya antara di jam dan telefon pintar. Buat apa setakat nak taip "I love you" je dah makan masa 20-30 saat sedangkan kalau guna smart phone 2 saat pun tak sampai. Tapi fungsi taip kat jam ni atleast boleh guna time ada kecemasan tapi tu pun kena standalone lah kalau tak still crap

Nampak macam jam tangan biasa tak ada color apa tapi jangan tak tahu kita boleh buat macam-macam dengan Pebble ni
Aku bagi contohla macam mana Pebble walaupun nampak macam jam biasa ada butang fizikal dan sebagainya tapi boleh buat fungsi yang tak ada di jam yang claim pintar yang lain.

1. Boleh customise notification. Contoh boleh tentukan sama ada notifikasi yang tertentu sahaja masuk ke jam, ataupun berapa banyak dan berapa panjang teks notifikasi yang ingin di pass kan kepada jam
2. Boleh control smart phone secara total. Lets say nak suruh telefon buat apa je semua boleh. Korang boleh settingkan dengan tekan 2 kali tombol je dah langgan pakej internet contohnya, ataupun nyahlanggan, ambik gambar dari smart phone dengan sekali dua tekan je, atau shutdown tepon, restart, hantar mesej, suruh tepon bercakap, install app, record bunyi, dan banyak lagi sehingga tidak tertulis di sini hanya dengan sekali dua tekan tombol tu je...Memang memudahkan..jam yang claim pintar lain tak boleh buat nih..

Tapi kalau setakat nak fungsi yang biasa macam notifikasi, balas mesej, jawab call, dengar music sahaja pakai Wime ni pun dah cukup tak payah dapatkan yang mahal. Walaupun fungsi Wime macam jawab call, dengar musik ni balas mesej ni tak berapa praktikal bagi aku, tapi harga murah je...lagipun standalone Wime ni boleh masuk sim....yang pentingnya fungsi macam ni jam murah macam Wime pun boleh buat kenapa nak pergi beli yang ribu riban tu?

Premium katanya. Go die.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kalau suka boleh tinggalkan ulasan@komen kat bawah. :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...